Metodologia historii [H-MH-H-2S.2]
Semestr letni 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia historii [H-MH-H-2S.2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [19/20L]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marek Woźniak |
Literatura: |
M. Kula, Czy istnieje historia prawdziwa?, w: tegoż, Krótki raport o użytkowaniu historii, Warszawa 2004, s. 447-461. J. Topolski, Co to jest historia?..., w: tegoż, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998, s. 9-31; J. Pomorski, Historiografia jako autorefleksja kultury poznającej, w: Świat historii, pod. red. W. Wrzoska, Poznań 1998, s. 375-380; J. Pomorski, Społeczna funkcja historii – analiza kontekstów znaczeniowych pojęcia, w: Społeczna funkcja historii a współczesność, pod red. Z. Mańkowskiego i J. Pomorskiego, Lublin 1985, s. 7-20. J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991, s. 9-26, szkic I: Metodologia a potrzeby praktyki badawczej historyków; J. Brzeziński, O pożytkach płynących z nauki metodologii, w: Świat historii, pod red. W. Wrzoska, Poznań 1998, s. 113-124; J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991, s. 53-78, szkic III [Spór o ideał badania...]; J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa 1984, s. 445-452 [Różne rozumienie wyjaśniania historycznego]. J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991, s. 79-110 [szkic IV: Paradygmatyczna struktura historiografii współczesnej]; J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1996, s. 78-96 [rozdział IV: Rozwój narratywistycznej filozofii historii w końcu XX wieku]. J. Kmita, Wykłady z logiki i metodologii nauk, Warszawa 1977, s. 23-26 [interpretacja humanistyczna]. B. Miśkiewicz,Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1987; J. Topolski,Wprowadzenie do historii, Poznań 2001; N. Davies,Smok Wawelski nad Tamizą, Kraków 2001; E. Domańska,Mikrohistorie, Poznań 1999; A. F. Grabski,Kształty historii, Łódź 1985; Tenże,Zarys historii historiografii polskiej, Poznań 2000; Tenże,Dzieje historiografii, Poznań 2002; Historia: o jeden świat za daleko, red. E. Domańska, Poznań 1997; A. Kersten,Na tropach Napierskiego, Warszawa 1970; J. Kmita,Kultura i poznanie, Warszawa 1985; J. Kmita, O kulturze symbolicznej, Warszawa 1982; G. Lakoff, M. Johnson,Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988; J. Pomorski,Historyk i metodologia, Lublin 1991; Tenże,Paradygmat New Economic History, Lublin 1985; R. Stobiecki,Bolszewizm a historia, Łódź 1998; Tenże,Historia pod nadzorem, Łódź 1993; J. Topolski,Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1996; Tenże,Od Achillesa do Beatrice de Planissolles, Warszawa 1998; Tenże,Teoria wiedzy historycznej, Poznań 1983; H. White,Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000; W. Wrzosek,Historia, kultura, metafora, Wrocław 1995; A. Zybertowicz, Przemoc i poznanie |
Zakres tematów: |
Czy istnieje historia prawdziwa?; Przeszłość jako przedmiot badań; Wiedza źródłowa i pozaźródłowa w badaniach historycznych; Spór o ideał badania historycznego; Modele i strategie badań historycznych; Rozważania wokół narracji historycznej; Obiektywistyczny i konstruktywistyczny model poznania; Kulturowy wymiar badań historycznych; Interpretacja humanistyczna; Koncepcja metafory historiograficznej i historycznej. |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja dydaktyczna film metoda problemowa wykład konwersatoryjny wykład problemowy metoda tekstu przewodniego |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena: referat esej test aktywność |
Uwagi: |
wozmar@poczta.fm konsultacje: poniedziałek 8.00-9.00, wtorek 8.00-9.00 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.